Paleolit étrend: olyan szabályrendszer, amely meghatározza az étrend követőinek, hogy egészségük érdekében mit fogyaszthatnak és mit kerüljenek.

Grillezett csirkemell zöldségekkel

A paleolit étrend alap összetevői

Jelentősen eltérnek a mai táplálkozási irányzatoktól. Meghatározzák, hogy egy szabályrendszer szerint miből álljon össze az étrend, és azt is, hogy mi ne kerüljön bele. Összefoglalva az étrend javasolt összetétele:

  • magas fehérje- és alacsony zsírtartalmú élelmiszerek (sovány húsok, tojás – 22-40 %-ban)
  • alacsony, lassan felszívódó, összetett szénhidrátokat tartalmazó élelmiszerek  (gyümölcsök, zöldségek egy része – 19-35%-ban)
  • magas omega 3 tartalmú olajok illetve ilyeneket tartalmazó élelmiszerek (dió, mogyoró, repceolaj, tengeri halak), vagy kivonatot tartalmazó táplálékkiegészítők – 28-47 %-ban. (Az olíva olaj nem tartozik ezek köze alacsony omega 3 tartalma miatt.)

A paleolit étrend lényege

Meghatározza, hogy

  • mit együnk ?
  • mit ne együnk? és hogy
  • miért ne?

Mit együnk?

Az étrend szerint táplálékunk lehet:

  • bármilyen állati fehérje alacsony zsírtartalommal (sovány hús, tojás)
  • gyümölcs és keményítőt nem tartalmazó zöldségek
  • omega 3 taralmú olajos magvak, repceolajjal készített ételek, omega 3 tartalmú táplálékkiegészítők.

Mit ne együnk?

A tiltott élelmiszerek:

  • gabona- és gabonaszármazékok
  • keményítőt tartalmazó zöldségek (kukorica, burgonya, hüvelyesek)
  • tej és tejtermékek (kivétel a sajt)
  • kész ételek, cukor, magas cukortartalmú élelmiszeripari termékek (pl. üdítő italok).

Miért ne együk a fenti élelmiszereket?

Igyekszem nagyon egyszerű módon összefoglalni a miérteket. Részletesen benne vannak Szendi Gábor könyvében.

  1. A gabona és a keményítőt tartalmazó zöldségek, valamint a cukor gyorsan felszívódó szénhidrátokat tartalmaznak, evés után hamarosan ismét jelentkezik az éhségérzet. Ennek következménye az elhízás és következményei: különféle civilizációs betegségek.
  2. A gabonafehérjék (pl. glutén) felszívódva módosjtják az immunrendszer  működését, autoimmun állapotok jöhetnek létre.
  3. A tejtermékek allergizáló hatásúak, autoimmun folyamatokat indukálhatnak, drasztikusan növelik a szervezet inzulin szintjét (és ezzel terhelik a hasnyálmirigyet).
  4. A kész ételek és egyes élelmiszeripari termékek ezek után nem is szorulnak magyarázatra.

Megjegyzések:

  • Nem foglalkoztam táplálkozás-tudományokkal, ezért a fentiek betartását nincs jogom javasolni. Azt viszont igen, hogy olvasd el Szendi Gábor könyvét, amelyben az író a fenti elvekhez részletes magyarázattal szolgál. A könyv nagyon merészen megy szembe  a jelenlegi táplálkozási elvekkel, amelyek viszont sok esetben elhízást és civilizációs betegségeket eredményeznek.
  • Azt is olvashattad az anyagban, hogy a tiltott élelmiszerek fogyasztásának következményei feltételesek, tehát nem mindenkire és nem egyformán vonatkoznak.
  • Saját tapasztalatomból csak annyit teszek hozzá – és ezek jóval régebbiek, mint Szendi Gábor könyve – hogy testsúlyom több évtizeden át azonos szinten tartása annak eredménye, hogy korlátoztam a gyorsan felszívódó szénhidrátok fogyasztását (kenyér, péksütemény, sütemények, kifőtt és kelt tészták, cukor tartalmú üdítő italok).
  • Ha rászánod magad az étrend követésére, ne akarj minden egyszerre megvalósítani, mert valószínűleg nem fog menni. Válassz ki magadnak egy-egy tényezőt (pl. tejivás, túlzott kenyér és tésztafogyasztás, édességek, hüvelyesek), amelyek elhagyás nem jelent túl nagy problémát számodra, és máris tettél valamit az egészséged érdekében.

Néhány példa:

Paradicsom chutney

Spárga recept húsgombóccal

Zöld spárga tojással

Töltött cukkini 2

Töltött cukkini

Grillezett csirkemell zöldségekkel

Zöld spárga csirkéhez

 

Néhány gondolat a paleolit étrendről:

Paleolit étrend, vagy röviden: paleo étrend tulajdonképpen nem egy újdonság, mert ilyen volt az ember természetes táplálkozása a civilizáció megjelenése előtt. Sokan nevezik paleolit vagy paleo diétának. Az elnevezés azért nem helytálló, mert időszakos követése nem igazán hatásos. Sokkal inkább tekinthető étrendnek, amely egy bizonyos szabályrendszert betartva egészséges életet eredményez. (A cikk forrása: Szendi Gábor: Paleolit táplálkozás c. könyve.)

 

Képek: saját készítésű ételek saját felvételei.

 

Ha tetszett, mutasd meg másoknak is: