Paleo köretek, pontosabban paleolit köretek: a kihívás a paleolit étrendben. Olvasd el, ha érintett vagy, itt találsz megoldásokat.

Cékla köret grillezett pontyhoz

A paleo köretek alapanyagai

A paleo étrendben megengedett élelmiszerek

A megengedett, tehát a köretekben felhasználható élelmiszerek:

A paleo diétában tiltott élelmiszerek

Ezek az élelmiszerek keményítőt tartalmaznak:

  • gabonafélék és a belőlük előállított készítmények (liszt, tésztafélék)
  • keményítőt tartalmazó zöldségek: burgonya, kukorica, hüvelyesek.

A paleo köretek változatossága függ:

  • a felhasználható élelmiszerféleségektől és
  • az elkészítési módszerek változatosságától.

Paleo köret-féleségek

Zöldségek

A felsorolt zöldségek száma elég nagy, de nem teljes körű a felsorolás:

  • levélzöldségek: salátafélék, sóska, spenót, mángold, medvehagyma
  • káposzta-félék: fejes káposzta, kelkáposzta, karalábé, karfiol, brokkoli, kelbimbó, kínai kel
  • hajtások és szárak: spárga, szárzeller, édeskömény, articsóka, rebarbara
  • termések: padlizsán, paradicsom, paprika, avokádó
  • tökfélék: tök, sütőtök, patisszon, cukkini, uborka
  • hagymafélék: vöröshagyma, lila hagyma, póré hagyma, gyöngyhagyma, fokhagyma
  • gyökerek: fehér retek, hónapos retek, fekete retek, petrezselyem gyökér, pasztinák, tarlórépa, gyökér zeller,  sárgarépa, torma
  • gombák: termesztett gombák, erdei gombák
  • füvek, fűszernövények.

Gyümölcsök

Már a féleségek száma is elképesztő és lehet, hogy a besorolás nem szakszerű:

  • csonthéjasok: sárgabarack, őszibarack, cseresznye, meggy, szilva, ringló
  • bogyósok: ribizli, fekete ribizli, kék áfonya, piros áfonya, málna, szamóca, eper, szeder, fekete szeder
  • citrusfélék: citrom, zöld citrom, narancs, mandarin, grapefruit
  • körték: körtefélék, birskörte
  • almák: almafélék, birsalma
  • szőlők: minden fajta szőlő
  • dinnyék: görögdinnye, sárgadinnye, cukordinnye (zöld belű)
  • trópusi gyümölcsök: ananász, mangó, kivi, papaya, mangó, banán, gránátalma, füge.

Étrend kiegészítők

Ide sorolhatjuk a magas omega 3 tartalmú élelmiszereket:

  • repceolaj: salátákra, majonéz készítéséhez, dresszingekhez
  • dió, mogyoró: salátákhoz.

Megjegyzések:

  • Ez nem azt jelenti, hogy nem használhatsz olíva vagy napraforgó olajat, de ezek omega 3 tartalma nem számottevő.
  • Ha nem tudod megszokni a repceolaj ízét, használd az általad megszokottakat, egyél meg naponta 2 szem diót vagy gondoskodj omega 3 tartalmú táplálékkiegészítőről.

Elkészítési módok

Az elkészítési módok szintén változatosak:

  • párolás
  • sütés
  • grillezés
  • saját anyaggal vagy tojással történő sűrítés (mártások, főzelékek)
  • speciális dresszing készítés.

Összefoglalás

A fentiekből láthatod, hogy mind élelmiszer-féleségekből, mind elkészítési módokból változatos lehetőségek állnak rendelkezésre ahhoz, hogy paleo köreteket készíthess. Most pedig láss néhány példát:

Grillezett csirkemell

Csirkemell grillezett zöldségekkel

Grillezett ponty cékla körettel

Grillezett ponty cékla körettel

Birsalma püré sült tarjához 4

Birsalma püré sült tarjához

Tavaszi saláta 2

Tavaszi saláta

Káposzta saláta

Káposzta saláta

Cékla saláta

Cékla saláta

Megjegyzés:

A fenti étek közül egyesekben szerepel a feta sajt. Emlékeztetlek, hogy a paleo étrendben a tej- és tej-termékek nem megengedettek. A sajtok viszont kivételek, mert olyan feldolgozási folyamatokon megy keresztül a tej, hogy nem megengedett összetevőket már nem tartalmaz.

 

Képek:

Saját készítésű ételek saját felvételei.

Ha tetszett, oszd meg ismerőseiddel!