Immunerősítő: hallhatod ezt a kifejezést eleget, számos anyagot is találsz a témában az interneten. De őszintén: végiggondoltad már egyszer is, hogy valójában miről van szó?

Citrom

Citrom

Immunerősítő tápanyagok – egészségünk megőrzése

Mi ellen kell védekeznünk?

Röviden összefoglaltam, hogy mi ellen is kell védekeznünk (önkényes csoportosítás):

  • vírusok és káros baktériumok (bőrön, légzőszerveken, emésztőrendszeren keresztül támadnak)
  • a szervezetben lezajló nem kívánatos oxidációs folyamatok
  • hiánybetegségek (a nem megfelelő táplálkozás következtében lépnek fel)

Hogyan védekezzünk?

Az egészség megőrzésének, egyik legfontosabb eleme a kiegyensúlozott, változatos táplálkozás, amelynek elemei:

  • Az alap-tápanyagok: fehérjék, zsírok, szénhidrátok.
  • Az alaptápanyagokon kívül vannak olyan anyagok, amelyekre a szervezetnek igen kis mennyiségben szüksége van. Ezek a vitaminok és ásványi anyagok.
  • A szervezetben végbemenő nem kívánatos oxidációs folyamatok gátására szolgáló antioxidánsok.
  • Az emésztés megfelelő működéséhez szükséges anyagok.

A fentieken kívül van még néhány körülmény, amelyek védik szervezetünket és jótékonyan hat egészségünkre. Ezek a megfelelő

  • öltözködés (a bőrfelület védelme)
  • folyadékfogyasztás (káros anyagok eltávozása)
  • mozgás és a
  • stresszmentesség.

Immunerősítő anyagok csoportosítása

A betegségek megelőzésének kulcsa: a szervezet természetes védekező képességének, immunrendszerének megfelelő működése. Ehhez szükségesek az immunerősítők.

  • megfelelő anyagok jelenléte szükséges a szervezeten belül, amelyeket táplálkozásunkkal és kiegészítők bevitelével biztosítani tudunk és
  • bizonyos körülmények, amelyeket szabályozhatunk és környezetünkben kialakíthatunk.

Az immunerősítő anyagok több csoportba sorolhatók. Kicsit önkényesen ugyan, de a könnyebb érthetőség kedvéért én a következő csoportosítást készítettem el:

  • vitaminok
  • ásványi anyagok (sokszor nyomelemekként is említik)
  • antioxidánsok
  • emésztést segítő anyagok.

Vitaminok

Itt most csak néhány szóban írok arról, hogy melyik vitaminnak mi a szerepe a szervezetben. Ez több honlapon is megtalálod. (pl. a Béres Rt honlapján sok hasznos információ van.) Inkább a fő forrásokra szorítkozom, azaz, hogy milyen alapanyagok, táplálékok tartalmazzák az általában ismert vitaminokat (van még néhány, amivel itt nem foglalkozom).

Vízben oldódó vitaminok

B  vitamincsalád

  • Legfontosabb tagjaik: B1, B2, B3, B5, B6, B12,B13
  • Hatásuk: bár megvan a saját működési funkciójuk, mégis együttes erővel fejtik ki hatásukat.
  • Funkció: agyműködés – koncentráció, izmok és bőr állapota, depresszív tünetek megelőzse
  • Források: teljes értékű gabonafélék, tej, sajtok és tejtermékek, olajos magvak, tengeri halak, marhahús, tojás, banán, szárnyasok, máj, sárgarépa, lencse , avokádó

    Avokádó - házipatika

    Avokádó – házipatika

C vitamin (aszkorbinsav)

  • Funkció: antibakteriális, antivirális, antioxidáns hatás, asztma elleni védelem
  • Források: zöldpaprika, citrus-félék, torma, ribizli, karalábé, brokkoli, kivi, savanyú káposzta, csipkebogyó, homoktövis

    Homoktovis-szappan4you

    Homoktovis-szappan4you

Megjegyzés: hő hatására (sütés, főzés) a C vitamin elbomlik, kíméletes párolásnál marad belőle az ételben)

H

  • Funkció: a bőrszövet védelme, anyagcserefolyamatok, növekedés szabályozása
  • Forrás: tojássárgája, máj

Zsírban oldódó vitaminok

A

  • Funkció: bőr- és nyálkahártyák, elszarusodott testrészek (haj, köröm) védelme
  • Források: sárgarépa, sütőtök, tengeri halak

    Sárgarépa

    Sárgarépa

D

  • Funkció: csontok egészségének megőrzése, bizonyos betegségek (cukorbetegség, magas vérnyomás, érelmeszesedés) megelőzése
  • Források: tej, kefir, joghurt, sajt, borjú- és marhahús, tojássárgája

E

  • Funkció: vérrögképződés, érelmeszesedés megelőzése, idegsejtekre jótékony hatás
  • Forrás: dió, mogyoró, mandula, máj, tojás, tökmagolaj

    Tojás

    Tojás

K

  • Funkció: véralvadás, csontok felépítése
  • Forrás: spenót, fodros kel, répafélék

    Spenót

    Spenót

Következtetés:

Szinte kivétel nélkül bevihetők a szervezetbe változatos táplálkozással. Ha végignézed a fent felsorolt vitaminforrásokat, akkor megtalálhatod bennük a változatos táplálkozás elemeit:

  • halak és húsok
  • tej- és tejtermékek
  • tojás
  • gabonafélék
  • zöldségek és gyümölcsök

Az év biznyos hónapjaiban(ősz, tél) a változatos táplálkozás nem mindig lehetséges, pótlásra szorulunk. A pótlás megoldható  különféle táplálék-kiegészítőkkel, vitamin készítményekkel.

Immunerősítő ásványi anyagok

A szervezet számára legfontosabb ásványi anyagok (“nagyobb mennyiség”) és nyomelemek (“nyomokban”). Az idézőjel annak szól, hogy valójában mindkét esetben nagyon kis mennyiségekről van szó.)

  • vas
  • cink
  • szelén
  • kalcium
  • magnézium

Hiányuk a szervezetben u.n. hiánybetegségeket okoz. Erről csak sejtéseid lehetnek vagy még az sem. Egészségi probléma esetén orvos és laboratóriumi vizsgálat segít megállapításukban és a gyógykezelésben.

Az immunerősítő antioxidánsok

Gátolják a szervezetben a nem kívánatos oxidációs folyamatokat. Ezek részletezése bonyolult. Elégedj meg azzal, hogy ismerd, milyen élelmiszerek azok, amelyek ezeket a folyamatokat gátolják:

  • egyes vitaminok: A, C, E
  • színes bogyós gyümölcsök és termékeik: málna, áfonya, vörös szőlő héjja, vörösbor

    Áfonya

    Áfonya

  • omega-3 zsírsavak
  • egyes enzimek
  • preventiv (megelőző) antioxidánsok

Ebből már láthatod, hogy milyen élelmiszerek, vitaminok és egyéb anyagok fogyasztása előnyös ilyen szempontból.

Emésztést segítő anyagok

Az emésztőrendszer megfelelő működéséhez szükséges olyan anyagok, amelyek az emésztést segítik. Ilyen anyagok a következők:

  • rostok (zöldségekben, gyümölcsökben, teljes értékű gabonaipari termékekben)
  • gyümölcslevek, lekvárok
  • aszalt gyümölcsök
  • teljes értékű gabonaipari termékek (pl. búzakorpa)
  • méz
  • folyadékbevitel

Emésztési probléma esetén magadnak kell kiválasztanod, hogy neked mi válik be ezek közül az anyagok közül.

 

Ha tetszett, mutasd meg másoknak is:
error