Az egészséges táplálkozás jegyében érdemes átgondolni, mi az, ami itthon, magyar földben termett, tárolható az őszi és téli hónapokban, nyersen lehet fogyasztani.

Feldarabolt zöldségek turmixgépben

Minden tudományos részletezés nélkül, egy-egy zöldségcsoportnál egy-egy kedvező hatást kiemelve javasolom, hogy az alábbi zöldségeket, az almát és a csonthéjas gyümölcsöket tekintsd az egészséges táplálkozás fontos részének.

Káposztafélék: egészségünket szolgálják

  • vörös káposzta
  • fehér káposzta
  • savanyú káposzta.

C és K vitamint, káliumot és kalciumot tartalmaznak.

Felhasználási formák:

Káposzták: hagyományos salátaöntettel és hagymával elkészítve hűtőszekrényben zárt üvegekben hegekig eltarthatók. A savanyú káposzta nyersen kiváló C vitamin forrás.

 Káposzta saláta alap

Hagymafélék: az egészséges táplálkozás fontos alkotói

  • vöröshagyma
  • lila hagyma
  • fokhagyma.

Ásványi anyagokban gazdagok és természetes antibiotikumok.

Felhasználási formák: ételek anyagai (főzve), saláták kiegészítői (nyersen), a fokhagyma pirítósra is kenhető.

hagymak

Cékla: nyersen és főzve egyaránt fogyasztható

Kálium tartalma jelentős. Cukor tartalma van.

Felhasználási formák: nyersen salátákban reszelve, főzve önálló salátaként hagyományos salátaöntettel (hűtőben hetekig eltartható).

Cékla saláta alap

Sárgarépa: az egészséges táplálkozás kihagyhatatlan zöldsége

Karotinokban és luteinben gazdag. A béta-karotin az A vitamin elő-vitaminja. A liutein a látásra van jó hatással. Főzve (zsiradékkal, mivel zsírban oldódó anyagról van szó), a felszívódást lehet segíteni. Cukor tartalma van.

Felhasználási formák: reszelve salátákba, darabokban főzve. levesekbe és köretként.

Torma

Ecetes tormaként feldolgozva is antibakteriális hatású.

Alma: a régi mondás szerint minden nap egy alma az orvost távol tartja

Ásványi anyag tartalma és antioxidáns hatása (a piros) jellemző. Gyulladás csökkentő hatása is van, elsősorban az izületi gyulladások esetében.

Felhasználás: napi egy alma az egészséges táplálkozás fontos eleme.

Csonthéjasok: az egészséges táplálkozás érdekében napi fogyasztásuk ajánlott

  • dió
  • mogyoró
  • mandula.

Telítetlen zsírsavakat, a dió és mogyoró omega-3 zsírsavat tartalmaz, amelyet a szervezet nem tud előállítani. A mandula kis mennyiségben súlycsökkentő hatással is bír.

Felhasználás: kis mennyiségben salátákba, süteményekbe vagy  nasinak – néhány szem.

A témához kapcsolódó, lila zöldségekről szóló cikket egy jó recepttel

itt

találod.

Ha van valami jó recepted a fenti zöldségekből, kérlek, oszd meg velünk!

Forrás: Jonny Bowden: Egészséges élet-  egészséges táplálkozás (Béres Alexandra ajánlásával)

Képek: saját felvételek.

Ha tetszett, mutasd meg másoknak is: