Categories Menu

2011. március 30. | Téma: Ízesítők | 0 hozzászólás

Só – áldás és átok

A só fogyasztásáról hallottam egy beszélgetést a rádióban . A riporter beszélgető partnerei voltak: Dr. Martos Éva, az Országos Élelmezési- és Táplálkozástudományi Intézet igazgatója és Prohászka Béla, a Magyar Gasztronómiai Szövetség elnöke. A téma a háztartásokat is érinti és annyira fontos, hogy – ha nem hallottad, mert dolgoztál – összefoglaltam neked az ott elhangzottakat.

A só fogyasztása Magyarországon

Felmérések szerint a magyar lakosság átlagosan háromszor annyi sót fogyaszt, mint amennyi kívánatos lenne: napi 5 g helyett a férfiak 17,5 g-ot, a nők 12,1 g-ot fogyasztanak naponta és már a gyerekeknél is magasabb a só fogyasztása, mint amennyi egészséges lenne. Ezért felelősök:

  • a sütőipar
  • az élelmiszeripar (elsősorban a húsipari termékekkel)
  • a közétkeztetés és a vendéglátóipar és 
  • a háztartások.

 

Só - áldás és átok

 

A magas só fogyasztás következményei

Tudományosan igazolt tény, hogy a sófogyasztás és a magas vérnyomás között összefüggés van. A magas sófogyasztás megemeli a vérnyomást és a tartós sófogyasztás magas vérnyomást okoz. A magas vérnyomás következményei lehetnek hosszú távon a szív- és érrendszeri megbetegedések, az agyér betegségek és más szervek károsodása. A betegségek kezelése a háztartás kasszáját is terheli és országos szinten komoly pénzekbe: több tíz milliárdba kerül, tehát nemcsak egészségi, hanem gazdasági kérdés is.

Mit lehet tenni a só fogyasztásának korlátozására?

Az Európai Unió kezdeményezése alapján hazánkban ezt a kérdést a Népegészségügyi Program kiemelten kezeli és megalkotta a Nemzeti Sócsökkentő programot, amelyhez élelmiszer ipari-, vendéglátóipari és közétkeztetést végző vállalkozások is csatlakoztak. A vendéglátóiparban tapasztalat, hogy a vendégek 70 %-a még kóstolás előtt sózza az ételt. A csatlakozó éttermekben figyelmeztetésként majd megjelenik az asztalokon a felirat: “Bízzon a shéfben!”

Te is megtehetsz néhány dolgot a só fogyasztásának csökkentésére

  • kevesebb só kerüljön az ételekbe – fokozatosan, mert így lehet, hogy észre sem veszik majd 
  • a só csökkentésével egyidejűleg elkezded a fűszerek változatosabb használatát  – ezzel eléred, hogy só helyett egy más, sokkal változatosabb ízvilág jelenik meg a háztartásodban
  • kerülöd a húskészítmények és más kész ételek (zacskós levesek, konzervek) vásárlását, mert ezek elég sok sót tartalmaznak 
  • a sós ízesítők használatát minimálisra csökkented.

 

A só képe: Google képtár

Ha tetszett, oszd meg ismerőseiddel!

    Szólj hozzá!

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

    A weboldal az Ön kényelme érdekében ún. cookie-kat vagy sütiket használ. További információk

    Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik apró, tökéletesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye az Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Engedélyezem" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

    Bezárás